Blog írás: Részletes útmutató kezdőknek (2024)

Szeretnéd megtanulni, hogyan írj olyan blogbejegyzést, amit az emberek valóban elolvasnak? A következő útmutatóból lépésről lépésre megtanulhatod, hogyan írj blogbejegyzést egy szuper egyszerű blog írás formula segítségével, amely biztosítja, hogy az olvasóid és a keresőmotorok is elégedettek legyenek.

Ha követed a következő lépéseket, biztos lehetsz benne, hogy a célközönséged megtalál – és maradni fognak! 

Tartalomjegyzék

Minőségi blog írás példák

blog-írás

Mielőtt végigmennénk a legfontosabb tippeken, lássunk pár alap tudnivalót a hatékony blog írás érdekében!

  • Figyelembe kell venned az olvashatóságot, a vizuális megjelenítést és az olvasók kérdéseinek megválaszolását!
  • Válassz olyan témát, amely a célközönségedet érdekli, és szánj időt a vázlat elkészítésére is!
  • A hatékonyság érdekében közvetlenül a platformodon kezdd el a bejegyzés megfogalmazását.
  • Csábítsd el az olvasókat egy olyan meggyőző nyitó mondattal, amely a problémájukkal foglalkozik vagy kíváncsiságot ébreszt bennük!
  • Írj társalgó hangnemben, hogy bevond az olvasókat és hűséges közönséget építs!
  • Használj címeket, alcímeket, felsorolásokat! Ez az olvashatóság és SEO szempontból is előnyös.
  • Használj képeket, hogy megtörd a szöveg egyhangúságát!
  • Adj hozzá kiemelt képet, hogy vonzd a kattintásokat, megosztásokat és az elkötelezettséget!

Hogyan írj olyan blogbejegyzést, amit az emberek valóban el akarnak olvasni?

Ha azt gondolod, hogy egy jó blogbejegyzés megírása csak a megfelelő szavak használatát jelenti, akkor tévedsz. Sok más tényező is hozzájárul ahhoz, hogy a blog írás sikeres legyen.

Lehet, hogy szuper író vagy, mégis kevesen olvasnak. Hogyan lehetséges ez? Nos, tegyük fel, hogy szeretsz írni – és megfogalmazol egy cikket, amely részletes, és minden olyan információt tartalmaz, amit az olvasóid keresnek. Azonban annyira jól megalapozott és informatív, hogy a bekezdéseid nagyon hosszúak és nehezen olvashatóak. Lehet, hogy elfelejtettél képeket hozzáadni, mert félsz, hogy megszakad a cikked folyamata.

Mindemellett számos tényezőre oda kell figyelned:

  • Mennyire könnyű olvasni?
  • Vizuálisan mennyire vonzó a bejegyzés?
  • Mennyire ad választ az olvasók kérdéseire?
  • Hogyan fog folyamatosan több látogatót vonzani?

Hogy segítsek neked a hatékony blog írás érdekében, megmutatom, hogyan válaszolj ezekre a kérdésekre. Készen állsz? Lássuk!

1. Blog írás kulcsszókutatással!

A blog írás első lépése egy jó téma kiválasztása. Ki kell találnod, hogy mire kíváncsiak a követőid, és milyen típusú blogbejegyzést fognak ténylegesen elolvasni, így a megjelenés után is lesz látogatottság. 

Hogyan keresgélj az izgalmas témák között?

  • Olvasói visszajelzések, fórumok (pl. Gyakori kérdések, Reddit)
  • Olyan témák, amelyekkel sokan foglalkoznak a Facebook-csoportokban.
  • Egy ismert probléma az iparágban, amihez az emberek segítséget keresnek, vagy a kulcsszókutatás során végzett versenyelemzés.

2. Végezz kutatást!

Ha már megvan az ötleted, mindenképpen kutasd fel a Google első oldalát és a fő versenytársaidat ebben a szakaszban, hogy lásd, hogyan tudsz javítani az eddigi cikkeiden! Ha nem tudsz olyan jó minőségű bejegyzést írni, amely jobb, mint az övék, akkor ne fáradj vele! Nem kell, hogy szakértője légy a blog írás témájának, de végezd el a kutatást, hogy biztosítsd, hogy hozzáadott értéket teremtesz!

3. Jegyzetelj és készíts vázlatot!

Miközben kutatsz, tarts kéznél egy jegyzetfüzetet, amibe lejegyzetelheted a fontos fő pontokat, és létrehozhatod a témádhoz tartozó blogbejegyzés vázlatát. Ha nem jegyzetfüzetet, akkor legalább egy Word-öt tarts nyitva. Minden egyes blogbejegyzéshez, amit létrehozol, érdemes némi kutatást végezned, miközben megírod a vázlatot. 

4. Fogd meg az olvasóidat egy nagyszerű kezdéssel!

Ha egy jó kezdéssel meg tudod fogni az olvasóidat, tekintsd úgy, hogy a munkád felét elvégezted. Ha unalmas a bevezetőd, az emberek nem fogják venni a fáradságot, hogy elolvassák a többit.

Sok író könnyebbnek találja, ha a blog írás során először a blogbejegyzés törzsét írja meg, és a bevezető megírását a végére tartogatja. A nagyszerű bevezetés megírásának egyik egyszerű módja, ha felteszel egy kérdést, amely az olvasó problémájával foglalkozik. Ezután elmondhatod nekik, hogy a bejegyzésed elolvasása hogyan segíthet nekik a probléma megoldásában.

Egy másik – mint amilyet én is használtam ehhez a bejegyzéshez – arra szolgál, hogy kíváncsiságot ébresszen. Bármit is teszel – meg akarod ragadni az olvasóid figyelmét.

5. Írj úgy, ahogyan beszélsz!

Ne hagyd figyelmen kívül a blogod írásmódját és hangnemét a blog írás során! Mindkét elem nagy különbséget jelenthet. Ha úgy írsz, mintha beszélgetnél az olvasóiddal, az olyan érzést kelthet bennük, mintha beszélgetnének valakivel, nem pedig olyan, mintha egy bejegyzést olvasnának.

Az olvasóid így úgy fogják érezni, mintha négyszemközt beszélgetnél velük, hogy segíts nekik megoldani egy olyan problémát, amihez kapcsolódni tudsz. Ez a gyakorlat alkalmas arra, hogy hűséges olvasóközönséget építs.

6. Formázz az olvashatóság érdekében!

Az emberek másképp olvasnak a weben. Szinte soha nem szóról szóra. Ehelyett a keresett információkat fürkészik. Ezért fontos, hogy a bejegyzéseidet úgy formázd meg, hogy könnyen olvasható legyen. Ez segít az olvasóknak abban, hogy gyorsan hozzájussanak a keresett információhoz, így nagyobb valószínűséggel adnak esélyt a blogodnak.

Íme néhány módszer, amellyel segíthet:

  • Használj alcímeket: az alcímek segítenek olvasóidnak abban, hogy lássák a bejegyzésed fő témáit, és segítenek abban, hogy szervezett és követhető maradj a blog írás során.
  • Írj rövid mondatokat: a rövid mondatokat sokkal könnyebb elolvasni. A hosszú mondatok megnehezíthetik a megértést. 
  • Fogd rövidre a bekezdéseket: ha a bekezdéseid túl hosszúak, nehezebb olvasni. Javaslom, hogy a legtöbb bekezdésben 2-4 mondatot használj, néhány 1 mondatos bekezdéssel, hogy megragadd a figyelmet!
  • Használj felsorolást: ha van egy 3 vagy több elemet tartalmazó listád – használhatsz felsorolás pontokat, hogy az üzeneted pontos, világos és könnyen áttekinthető legyen a blog írás során, ahelyett, hogy egy mondatban sorolnád fel az elemeket.

7. Cselekvésre ösztönzés a blog írás során!

A bejegyzésed nem nevezhető sikeresnek, ha nem tudod meggyőzni a felhasználókat, hogy tegyenek lépéseket az oldalon.

Mi legyen a cselekvésre való felhívásod (CTA)? Megkérheted olvasódat, hogy:

  • Iratkozzon fel a hírleveledre!
  • Hagyjon egy kommentet!
  • Ossza meg cikkedet a közösségi médiában!
  • Vásárolja meg a termékedet!

A legjobb, ha egyetlen CTA-nál maradsz, hogy olvasóidat ne zavard össze! Ahhoz, hogy a CTA meggyőző legyen, képzeld magad az olvasó helyébe, és beszélj annak előnyeiről! Mi az, ami hasznukra válik?

8. Adj hozzá kiemelt képet!

Akár hiszed, akár nem, olvasóid nem fognak 2 másodpercnél többet pazarolni arra, hogy eldöntsék, rákattintsanak-e a bejegyzésedre. Ha pozitív reakciót akarsz, akkor tervre van szükséged.

Egy figyelemfelkeltő kiemelt kép hozzáadása a posztodhoz nagyszerű módja annak, hogy több kattintást, megosztást és elkötelezettséget érj el. A Shutterstock, az Unsplash és a Pixabay nagyszerű platformok, amelyek segítségével szuper képet találhatsz. Használhatod akár a Canva-t is, ha szereted a szerkesztett képeket.

9. Fejleszd a keresőoptimalizálást (SEO)!

Ha úgy gondolod, hogy tudod, hogyan kell jó blogbejegyzést írni, de mégsem érkezik forgalom a weboldaladra, akkor kihagysz egy lépést!

Ahhoz, hogy a bejegyzésednek sok olvasója legyen, be kell vetned a keresőoptimalizált szövegírást (SEO), hogy a találatok között előkelő helyen jelenj meg!

Hozzá kell adnod egy fókusz kulcsszót, H1, H2 címeket, a meta leírást és az URL-t a fő kulcsszavaddal. A szövegednek is több mint 300 szót kell tartalmaznia. Azonban azt javasolnám, hogy pumpáld fel legalább 1000 szóra a cikkeket a blog írás során!

A képeknél pedig győződj meg arról, hogy megfelelő méretűek és a kulcsszavakhoz illeszkedő elnevezésük van, mielőtt feltöltöd őket! 

10. Szerkeszd meg az első tervet!

Ha készen áll az első vázlat, akkor a közzététel előtt még le kell lektorálnod az anyagot. Ebben az esetben olvasd fel hangosan magadnak a cikket! Ez segít a hibák azonosításában, és lehetővé teszi, hogy kijavítsd őket, mielőtt megnyomnád a közzététel gombot. Győződj meg róla, hogy egy gyors átolvasást végzel a helyesírás, a formázás és az érthetőség jegyében! Ez a blog írás alfája és omegája.

Íme tehát néhány alapvető blog írás tipp, amit érdemes szem előtt tartanod:

  • Használj érzelmet kiváltó szavakat: az olyan érzelmeket kiváltó szavak, mint a “meglepő”, “elképesztő” vagy “hihetetlen” felkelthetik a kíváncsiságot, és kattintásra ösztönözhetik az olvasókat.
  • Légy rövid és ütős: törekedj a legfeljebb 60 karakteres főcímekre. A rövid, frappáns főcímek könnyebben olvashatók és nagyobb valószínűséggel keltik fel a figyelmet.
  • Tegyél fel egy kérdést: tegyél fel egy kérdést, amelyre a célközönséged választ szeretne kapni, olyan hatékony módon, amely bevonzza őket.
  • Használj számokat és statisztikákat: a számok (különösen a páratlan számok) és az adatokra épülő címsorok azt jelzik, hogy a posztod értékes, számszerűsíthető információkat tartalmaz.
  • Tartalmazza a fő kulcsszót: ha azt szeretnéd, hogy a cikked a Google rangsorában szerepeljen, a címben – ideális esetben az eleje felé – szerepeltetned kell a kulcsszót. 
  • Nyilvánvalóan nem kell minden címben az összeset használnod – de a rangsoroláshoz tartalmaznia kell a cikknek a kulcsszót! 

Ahogy az írás művészete átalakul a digitális korban, úgy a blog írás is egyre inkább a tartalommarketing egyik alapvető eszközévé válik. Remélem, hogy ez az útmutató segít abban, hogy hatékonyabban írd blog cikkeket! Ha pedig segítségre lenne szükséged, akkor keress bizalommal elérhetőségeim egyikén!

Poszt megosztása

Szia, Zsófi vagyok!

5 tipp, hogy jobb szövegeket írj!

Töltsd le az e-Bookot és tanuld meg, hogy hogyan írhatsz jobb szövegeket!