Hogyan írjunk blogot 2022-ben?

Nehezen megy a blogolás? Nyugi, nem vagy ezzel egyedül. Sok olyan oktatóanyag létezik, amely megtaníthat arra, hogyan kell blogbejegyzést írni. Megtaníthatnak a blogírás mechanikájára, illetve arra, hogy mit ajánlott, és mit nem ajánlott tenned a blogírás során. Még az is lehet, hogy olyat írsz, amivel egy-két rajongót is megnyerhetsz magadnak. De ha nagyobbat álmodsz, és tudni akarod, hogyan írj sikeres blogbejegyzést, amely rengeteg új ügyfelet győz meg, akkor valami jobbra van szükséged, mint egy átlagos oktatóanyag. Íme egy útmutató, amiből megtudhatod, hogyan írjunk blogot!

Ebben az átfogó bejegyzésben olyan tippeket osztok meg veled, amelyeket profi szabadúszó írók használnak, hogy varázslatos posztokat hozzanak létre, amelyeket ezrek imádnak. Megtudhatod az ellenállhatatlan címsorok, csábító bevezetők, magával ragadó tippek és motiváló zárómondatok készítésének titkait.

Azt is megtudhatod, hogyan finomítják és csiszolják a profik a bejegyzéseiket, miután befejezték egy-egy cikk megírását.

Ezek olyan titkok, amelyek elsajátításáért sok blogger szívesen fizetne, de neked nem kerül semmibe – kivéve néhány percet az idődből.

hogyan-írjunk-blogot

1. Készíts egy nagyszerű főcímet, amelynek az olvasók nem tudnak ellenállni!

Hogyan írjunk blogot, amire mindenki ráharap? Akarod tudni az egyik legnagyobb hibát, amit a bloggerek elkövetnek? A blogbejegyzések megírása a főcímek (azaz a poszt címe) előtt. Címsor nélkül nincs útitervük, amit követni tudnának. Így a posztjuk több irányba is elmegy, és az olvasók szédülve, összezavarodva és tájékozatlanul érzik majd magukat.

Aztán pedig megpróbálnak egy olyan főcímet alkotni, amely átöleli ezt az egész őrületet.

Ha egy nagyszerű blogbejegyzést szeretnél írni, amely tele van tisztasággal, tömörséggel és meggyőzéssel, akkor szánj egy kis időt egy olyan blogcím megalkotására, amely egyértelmű célt jelöl ki, becsalogatja az olvasókat, és kíváncsian várja a tanácsaidat.

A blogcímed lesz a térképed, az írásod navigációs rendszere, amely tudatja veled, hogy mely irodalmi utakat kell választanod, és melyeket kell elkerülnöd, hogy az olvasók a lehető legkönnyebben és leghatékonyabban jussanak el a kitűzött célhoz.

Hogyan írjunk blogot? Kövesd ezt a 8 szabályt az ütős főcím megalkotásához:

1. szabály Válassz egy izgalmas témát!

Azt akarod, hogy a blogbejegyzésed megnyíljon, és izgalmassá váljon? Olyan választ kell ígérni az olvasónak már a főcímen keresztül, ami hónapok óta nyomasztja őt, és szinte nem tud aludni a gondolattól.

A főcím ne ígérjen nekik utazást a Holdra és vissza – az olvasók túl gyorsak az efféle trükkökhöz. A lényeg, hogy az olvasó kényszert érezzen arra, hogy rákattintson a cikkre, és megkapja a megoldást arra, ami bosszantja őt.

Hogyan írjunk blogot? Hogyan tudod kideríteni, mi zavarja az olvasóidat? Honnan tudod, hogy a sok blogbejegyzés-ötleted (tudjuk, sok van) közül melyiket érdemes megvalósítani?

Egy kis kutatással!

  • Nézd át a hozzászólásaidhoz és más, a te piaci résedben lévő oldalak hozzászólásaihoz fűzött kommenteket.
  • Küldj a feliratkozóidnak felméréseket, melyekben megkérdezed őket, hogy mik a legnagyobb problémáik!
  • Használj olyan eszközöket, mint a BuzzSumo, hogy megtudd, melyek a legnépszerűbb posztok a niche-edben (ami betekintést nyújt a célzott olvasóid igényeibe)!
  • Bloggerként egy felelősséged van – igen, csak egy. Ez pedig az, hogy kiszolgáld a közönségedet. Minél jobban ismered őket, annál jobban szolgálod őket.

Mielőtt észrevennéd, olyan közelről fogod ismerni őket, hogy úgy érzed majd, mintha olvasnál a gondolataikban, és a címlapjaid is ezt fogják tükrözni.

Példa:

Tegyük fel, hogy ön az önfejlesztés területén tevékenykedsz, és az alábbi főcímet írtad:

“Hogyan teremts csodálatos életet?”

Ez a főcím annyira általános, hogy nem valószínű, hogy vonzza az olvasókat. Senki sem alszik el azon, hogy “csodálatos életet akarok teremteni”. Ők az életük konkrét aspektusai miatt veszítik el az álmukat, amelyek miatt nem teljesültek be.

Tehát jobban jársz, ha valami konkrét dologra szűkíted a kört, ami az olvasóidat zavarja, például:

Hogyan hajszold bátran az álmaidat még akkor is, ha félsz és bizonytalan vagy?

Ha valami konkrét dologra szűkíted le a témát, az olvasók úgy érzik, hogy nálad vannak a válaszok, amiket keresnek.

2. szabály Lopj a profiktól!

Oké, elvégezted a kutatást, és pontosan tudod, mire van szüksége az olvasóidnak. Most itt az ideje, hogy a témádat egy izgalmas, kattintani való címlappá alakítsd.

Mi a legegyszerűbb módja annak, hogy elsajátítsd a címlap írás művészetét? Lopj.

Hogyan írjunk blogot akkor? Nem etikátlan módon, hanem okosan és hatékonyan.

Évtizedes szövegírói és reklámkutatások feltárták, hogy milyen típusú címszavak bizonyultak sikeresnek. Azokat a címsorokkal ellátott cikkeket, amelyek kizökkentik az olvasókat az információ-túlterhelés okozta kómából, és arra késztetik őket, hogy megnyissák.

Ha azt akarod, hogy a főcímek megragadják az olvasókat, maradj annál, ami működik!

Nem, a főcímeknek nem kell úgy hangzaniuk, mintha egyenesen a Cosmo oldaláról származnának. Tükrözhetik a Te hangodat, és stílusodat.

De amíg az írói képességeid nem érnek fel Edgar Allan Poe-val, hagyd, hogy a bevált sablonok legyenek az útmutatóid! Blogot írni elég nehéz, szóval ha már sablonok állnak rendelkezésedre, miért ne használnád őket?

Melyek a legegyszerűbb sémák, amelyekkel elkezdheted? A “Hogyan kell” címsorok és a listás posztok címsorai. Ezek klasszikusok, és működnek. Valójában a legnépszerűbb posztok 75%-a ezeket a formátumokat használja.

“Hogyan kell” címsorok:

Hogyan írjunk blogot? Egyszerű, lépésről lépésre útmutató kezdőknek

Hogyan lehet pénzt keresni az írással: 5 módja annak, hogy 2022-ben fizetést kapj az írásért

Hogyan keress pénzt blogolással (ingyenes útmutató 2022-re)?

3. szabály Használd az érzékeidet!

A homályos főcímek üres érzetet hagynak az olvasókban. A kézzelfogható címsorok érthetővé teszik az olvasókat.

Hogyan írjunk blogot kézzelfogható címekkel teletűzdelve?

Képzeld magad az olvasó helyébe! Mit éreznek? Mit látnak, ízlelnek vagy szagolnak? Mit hallanak? Fontos, hogy érzékszervi szavakkal szólítsd meg az összes érzékszervét az olvasónak. Minél inkább az ő pontos élményeiknek ad hangot a főcím, annál inkább úgy fogják érezni, hogy a minőségi tartalmat nekik írták.

Példa:

Tegyük fel, hogy az egészségről és a wellnessről szóló blogod címe a következő: 

5 lépés, amit meg kell tenned, ha migréned van

Ez a címsor egy bevált listás poszt formuláját követi, és leszűkít valamire, ami az olvasókat zavarja. Összességében nem is olyan rossz.

De lehetne még konkrétabb is.

Hogy még egy fokkal feljebb lépj, képzeld magad az olvasóid helyébe. Gondolkodjk el azon, hogy pontosan mit is tapasztalnak.

Talán ez elvezethet a következőkhöz:

5 módszer a lüktető és vakító migrén csillapítására

Ha migrénben szenvedsz, semmiképp sem tudsz ellenállni egy ilyen főcímre való kattintásnak.

4. szabály Incselkedj, ne elégítsd ki!

Egy gyakori hiba, amiről talán észre sem veszed, hogy elköveted? Túl sokat árulsz el a főcímekben. A főcímeknek úgy kell az olvasókat becsalogatniuk, mint egy irodalmi csábítónak. Fel kell kelteniük az olvasók figyelmét, és fel kell kelteniük a kíváncsiságukat, nem pedig megoldást kell adniuk.

Ha megoldást adsz a címben, az olvasók nem érzik szükségét, hogy tovább lépjenek – már a posztod gondolatától is unatkozni fognak.

Amikor ez történik, nemcsak te veszítesz, hanem az olvasóid is, mivel a tökéletes blogbejegyzésed tanácsainak gazdagságát a címsor által kínált gyors megoldásért cserélik el.

Példa:

Tegyük fel, hogy a blogod a személyes pénzügyekről szól, és az alábbi címszót írod:

Hogyan tegyünk félre a nyugdíjas éveinkre havi költségvetés készítésével?

Sajnos az olvasók ezt látva azt fogják hinni, hogy minden tanácsot megkaptak, amire szükségük van – ha nyugdíjra akarnak megtakarítani, havi költségvetést kell készíteniük. Nem kell tovább olvasni.

Másrészt, egy lehetséges módosítás lehetne:

Hogyan tegyünk félre a nyugdíjas évekre, ha fizetésről-fizetésre élünk?

Aki egyik napról a másikra él, annak ez a cím felkeltené a kíváncsiságát. Semmit sem ad el, egy nagyon konkrét problémával rendelkező közönséghez szól, és olyan megoldást ígér, amelynek sokan örülnének.

5. szabály Tartsd tiszteletben a főcím parancsolatot!

Ha címlapokról van szó, egyetlen parancsolatot nem szeghetsz meg soha: “Ne tévessz meg!”. Ez nyilvánvalónak tűnhet, de az írók akaratlanul is folyton ezt teszik.

Hogyan? Túl sokat ígérnek. A posztod tartalmának teljes mértékben pontosan azt kell teljesítenie, amit a főcím ígér. Ha a poszt csak a megoldás egy részét nyújtja, az olvasók félrevezetve érzik magukat, és elveszítik a bizalmukat feléd nézve. Soha ne tedd ezt velük!

Példák:

Tegyük fel, hogy írsz egy bejegyzést, melynek címe: “Hogyan éljünk boldog és békés életet?”

De aztán a bejegyzés csak arról szól, hogy kövesd az álmaidat, ami valójában csak egy aspektusa a boldog és békés életnek. Még ha nem is szándékosan tévesztetted meg őket, az olvasók úgy fogják érezni, hogy nem kaptak eleget. Akár egy túlzó “clickbait” főcímet is írhattál volna – az olvasóid ugyanolyan csalódottak lennének.

Egy másik példa…

Talán írsz egy bejegyzést a következő címmel:

5 kihagyhatatlan módszer, hogy új ügyfeleket vonz be a coaching vállalkozásodhoz

De aztán az ötödik módszer nem tartalmaz hasznos tanácsokat, hanem egy értékesítési oldalra vezet a megoldás megszerzéséhez… Felejtsd el!

6. szabály. Vágd le a felesleget!

Hogyan írjunk blogot, ha már az elején le akarjuk fárasztani az olvasókat? Töltsd meg a címet gyenge szavakkal!

Mik azok a petyhüdt szavak? Üres, felesleges szavak, amelyek nem adnak valódi értéket. Ehelyett nehézkes megfogalmazást eredményeznek, és az olvasók zavartan vakargatják tőlük a fejüket.

Sok blogger elköveti azt a hibát, hogy úgy írja a címszavakat, ahogyan beszél. Bár ez rendben van, amikor megírja a bejegyzést (bizonyos mértékig), de ha így írja a címszavakat, az felhígítja őket.

Azt akarod, hogy a főcímek a lehető legkíméletlenebbül tömörek és erőteljesek legyenek. Tehát vágd ki a gyenge szavakat, és dobj be erőteljes szavakat helyettük (ha szükséges)! Íme, hogyan írjunk blogot egy ütős főcímmel!

Példák:

Tegyük fel, hogy a következő főcímet fogalmazod meg:

Hogyan bocsáss meg valakinek még akkor is, ha nagyon csúnyán megbántott téged?

Rengeteg felesleg van benne! Ezeket a következőképpen csökkentheted le:

Hogyan bocsáss meg valakinek, aki csúnyán megbántott téged?

Ezután adhatsz hozzá némi erőt:

Hogyan bocsáss meg egy lélekromboló árulásnak?

Sokkal jobb.

Egy másik példa:

Itt van egy szájbarágós:

Hogyan hagyd abba a túlzott kétkedést magaddal szemben, hogy végre elkezdhesd megvalósítani legvadabb álmaidat?

Ezt bőven le lehet rövidíteni:

Hogyan hagyd abba az önbizalomhiányt és valósítsd meg legvadabb álmaidat?

Még kézzelfoghatóbbá és erőteljesebbé is tehetnéd:

Hogyan vess véget a bénító kételyeknek és hódítsd meg a legvadabb álmaidat?

Szép és tömör, de ütős.

7. szabály Ne légy okostojás!

A főcímednek minden olvasó számára értelmesnek kell lennie, függetlenül attól, hogy honnan jönnek, vagy milyen kontextusban közelítik meg a posztodat.

Nem szabad, hogy találgatniuk kelljen, mi a haszon. Elvégre neked kellene olvasnod a gondolataikban, nem pedig fordítva.

Ezért a főcímek megfogalmazásakor kerüld a metaforák használatát (kivéve, ha a jelentésük fájdalmasan nyilvánvaló), a szakzsargont, a rímeket, a kitalált kifejezéseket, vagy bármit, ami túlságosan bonyolult.

Példák:

Hogyan neveljünk olyan gyermeket, aki a szemünk fénye?

Egy ilyen címsor is túlságosan okoskodó próbál lenni. A “szemed fénye” egy gyakori metafora, amelyet az olvasók valószínűleg ismernek, de itt nincs konkrét előny. Egy főcímnek mindig egy erős előnyt kell tartalmaznia, nem pedig egy aranyos kifejezést.

Hogyan kövesd a dicsőség útját a sikeredhez vezető úton?

Fogalmam sincs, hogy ez mit jelent … pedig most írtam. Ha nincs egyetlen és egyértelmű értelmezése annak, hogy mi a főcím előnye, akkor túlságosan is erősen próbálkozol. Úgyhogy a metaforákat tartogasd a tényleges posztra, ahol (remélhetőleg) több értelme lesz.

8. szabály Találd meg a stílusodat!

Minél következetesebb vagy a közönségeddel, annál nagyobb bizalmat fognak érezni irántad.

Ha általában elég egyszerűnek tartod a főcímeidet, majd hirtelen írsz egyet, ami tele van erős szavakkal, az olvasóid zavarba fognak jönni.

Minél többet írsz, annál inkább kialakul a saját írói stílusod. Ha egyszer meghatároztad, hogy mi ez a stílus, használd következetesen (vagy szükség esetén lassan és fokozatosan változtass rajta), hogy a közönség megtanulja és bízzon a márkádban.

Példa:

Ha a legtöbb főcímed így hangzik:

Hogyan élj bátran?

Hogyan győzd le a szorongást?

Hogyan fogadjuk magabiztosan a bizonytalanságot?

Akkor nem biztos, hogy hirtelen olyan főcímet akarsz írni, ami így szól:

Hogyan gyűrd le a kínzó szorongást, ami az életedet gyötri?

Az olvasóid azt fogják hinni, hogy a blogodat feltörték!

Hogyan írjunk blogot? Bónusz tipp

Ha címet írsz, akkor próbálj meg 5-10 különböző változatot készíteni!

Minél többet játszol a szavakkal, annál jobban fogsz tudni világos, tömör és kíváncsiságot keltő címeket alkotni, amelyeknek az olvasók nem tudnak ellenállni.

Milyen hosszú/rövid legyen a főcím?

Észrevetted már, hogy a keresőmotorok találati oldalain egyes főcímek rövidítettek?

Általános szabályként 60 karakter körül a Google levágja a főcímet.

Mivel a csonka címsor azt eredményezheti, hogy a keresőben kevesebben kattintanak a linkedre, általános SEO-gyakorlat, hogy a címsorok 60 karakteresek vagy annál rövidebbek legyenek.

2. Írj olyan bevezetőt, amely megragad és elcsábít!

A főcímmel már becsalogattad az olvasókat. Most már meg kell tartanod őket.

Nem könnyű feladat, ez tény.

Az olvasók ingatagok. Általában egy gyors pillantást vetnek rá, majd villámgyorsan eltűnnek az online szentélyedből!

Meg kell küzdened azért, hogy ott tartsd őket, és a bevezetésed módja óriási szerepet játszik abban, hogy mennyire elkötelezettek a böngészés iránt.

Kövesd ezeket a szabályokat, hogy olyan bevezetőt alkoss, amely magával ragadja az olvasóidat:

Bevezető szabály #1. Bújj a bőrükbe!

Tudod, azok a bejegyzések, amelyek így kezdődnek:

“Kutatások bizonyították, hogy az emberek 92%-a azért nem éri el a céljait, mert képtelenek olyan szokásokat kialakítani és betartani, amelyek támogatják ezeket a célokat …”.

Blogolási kontextusban nem túl jó, mert untatja az olvasókat. Ha unaloműzés helyett le akarod kötni az olvasókat, el kell érned, hogy úgy érezzék, mintha olvasnál a gondolataikban.

Hogyan írjunk blogot, ami nem unalmas? Ennek az egyik hatékony módja az empátia.

Bújj a célközönséged bőrébe, és írj az ő szemszögükből. Mutasd meg nekik, hogy pontosan érted, min mennek keresztül.

Elvégre valószínűleg te is küzdöttél azzal a témával, amiről írsz, és megtanultad, hogyan győzd le. Azt tanítjuk, amit a legjobban meg akartunk tanulni, nem igaz?

Tehát mutasd meg az olvasóknak, hogy “érted”. Nem valami vállalati szlogen vagy, hanem együttérzel velük.

Példa:

Ez a bevezető az empátia mesterkurzusa:

Érzed ezt? Azt a bizonyos érzést a szívedben?

Nem tudod biztosan, hogy mi az, de valami arra húz, hogy változtass. Hogy végre azt tedd, amiért idekerültél! Írj.

Érzed magadban az ötleteket. Érzed, ahogy alig várod, hogy kiszabaduljanak. Tudod, hogy az a feladatod, hogy kiszabadítsd őket, ágyúként kilőve őket egy olyan világba, amelynek égető szüksége van rájuk.

De te félsz.

Félsz felmondani a valós munkádat, és biztonsági háló nélkül élni. Félsz a barátaid aggódó, rosszalló pillantásaitól, amikor elmondod nekik, hogy mindent feladsz, hogy megélhetésből írhass. Félsz attól, hogy nem lesz elég pénzed élelemre, hogy lekapcsolják az áramot, hogy látod, ahogy a családod reszket és éhezik, mindezt az “önzésed” miatt.

És ami a legfontosabb?

Attól félsz, hogy tévedsz magaddal kapcsolatban.

Íróként mindannyian osztozunk abban a mély vágyban, hogy felvállaljuk a hivatásunkat és kifejezzük az ötleteinket, de osztozunk azokban a félelmekben is, amelyek oly gyakran szabotálják ezeket a vágyakat – a félelemben, hogy nincs meg bennünk, ami kell, hogy összeomoljunk, és hogy az álmaink csak álmok.

Hátborzongató volt ez a kis szösszenet, de hatásos nem igaz? Hogyan írjunk blogot mindezek alapján? Hát empátiából, és szívből!

Persze nem kell minden posztban így nyitni. Biztosan vannak más megközelítések is, például egy erőteljes történet elmesélése. De ha azon dolgozol, hogy elsajátítsd a mesterségedet, és a befektetett idődért a lehető legnagyobb hatást érd el, akkor az empatikus nyitómondatot érdemes használnod.

Bevezető szabály #2. Bújj bele a karakterbe!

Ha meg akarod ragadni az olvasókat, akkor érzelmeket kell kiváltanod belőlük.

Amikor tehát leülsz írni, gondolj azokra az érzésekre, amelyeket szeretnél, hogy átéljenek:

Félelem, düh, szomorúság, remény, öröm, undor, szégyen, vigasz, szeretet, bátorság és így tovább. Aztán bújj bele a karakteredbe, és érezd át ezeket miközben írsz, és a szavaidat tagadhatatlanul hitelesen fogod olvasni!

Játssz tehát az érzelmeivel! Térképezd fel az érzelmi utazást, amelyre az olvasókat viszed, és ezeket az érzéseket öntsd az írásaidba! Érezd át, amit a közönséged érezni szeretne, és a szavaidból is áradni fognak ezek az érzelmek.

Ez a tipp az egész bejegyzésedre vonatkozik, de a közönséged érzelmeinek kiváltása egyetlen helyen sem fontosabb, mint a bevezető szövegedben.

Amikor írunk, az érzéseink átszivárognak a szavainkba.

Bevezető szabály #3. Csalogasd az olvasókat az oldaladra!

Azt akarod, hogy az olvasók elkötelezzék magukat a bejegyzésed mellett?

Gyorsítsd fel az élményüket, és csábítsd őket az oldalra!

Minél gyorsabban húzódnak lefelé, annál elkötelezettebbnek fogják érezni magukat.

Ha túl sok a bukkanó az út elején, máris letérnek az útról, és soha többé nem térnek vissza.

Íme három írói tipp, amit a bevezetőben használhatsz, hogy lecsald az olvasókat az oldalra:

#1. Rövid mondattal vagy kérdéssel nyiss!

Valahogy úgy, ahogyan én is nyitottam ezt a részt. Ez egy olyan szövegírói technika, amely bizonyítottan bevonzza az olvasókat.

Ha egy posztot egy hosszú, nehézkes bekezdéssel kezdesz, már attól is kimerülnek, ha csak ránéznek.

#2. Vágj le minél több szót!

Hogyan írjunk blogot, ha a bevezetőd első vázlata 200 szóból áll? Próbáld meg 100-ra csökkenteni! Minél többet gyakorlod ezt, annál hatékonyabbá válik a blogírás folyamata.

És ha hatékonyan írsz, a szavaidnak hatalma van. Ez az erő megragadja az olvasóidat.

#3. Állítsd be a ritmust!

Minden írásnak megvan a maga tempója és ritmusa. Azt akarod, hogy a bevezetőd tempója és üteme kissé gyors legyen? Később lelassíthatod a dolgokat.

Hogyan írjunk blogot, és hogyan lehet ezt elérni?

  • Használj rövid mondatokat, akár mondatfoszlányokat is!
  • A bekezdések ne legyenek egy-három mondatnál hosszabbak!
  • Használj késleltetett átmeneteket a mondatok összeszövéséhez!
  • Minden mondat és bekezdés csalogassa az olvasót a következőbe!
  • Olvasd fel hangosan a bejegyzést, hogy ellenőrizd a szöveg áramlását! Zökkenőmentesen haladnak előre a dolgok, vagy megakadnak?

A legjobb írók, akárcsak a legjobb zeneszerzők, utazásra viszik az olvasót. Gyorsan és lassan, hangosan és halkan, sürgetően és nyugodtan.

Minél jobban figyelsz erre, annál több ritmust fogsz belevinni a szavaidba.

Példa:

Nem vagy hülye.

Tudod, miről szól az írás valójában. Ez egy véget nem érő harc az olvasóid figyelméért.

Minden mondat egy láncszem egy feszes láncban, amely összeköti a címedet a konklúzióval. És csak egy gyenge mondat választ el attól, hogy örökre elveszítsd az olvasódat.

Bevezető szabály #4. Vedd rá őket, hogy könyörögjenek

Azt akarod, hogy az olvasók könyörögjenek a megoldásaidért?

Adj egy kis félelmet a nyitószövegedhez.

Mi miatt aggódnak az olvasók? Tudják, mi fog történni, ha nem oldják meg a problémát, amivel a poszt foglalkozik? Mi a legrosszabb forgatókönyv?

Hozd felszínre ezeket a félelmeket, és tedd őket nyilvánvalóvá! Ha így teszel, az olvasók nemcsak bajtársiasságot fognak érezni veled (mert megérted a félelmeiket, tehát nyilvánvaló, hogy te magad is végigjártad a sötét oldalt), hanem még inkább vágyni fognak az általad bemutatott megoldásra, mint valaha.

Mindannyiunknak vannak félelmei. Azt hisszük, hogy el kell rejtenünk őket, de minél inkább hangot adunk nekik, annál könnyebb felszabadítani őket.

Tedd meg ezt az olvasóidért!

Bevezető szabály #5. Utalás az ígéret földjére

Hogyan írjunk blogot, amiben ígéretet teszel? Amikor befejezed a bevezetődet, utalj az ígéret földjére. A hely, ahová az olvasók eljutnak, ha elsajátítják a módszereidet. A célállomás, ahová a posztod ígéri, hogy elviszi őket.

De bármit is teszel, ne árulj el mindent! Egyetlen mondat, amely túl sokat mond, eléggé kielégítheti az olvasóidat ahhoz, hogy tovább álljanak.

Hogy miért? Mert az olvasók könnyen unatkoznak. Fenn kell tartanod a figyelmüket! A bevezetőnek pedig nem az a lényege, hogy válaszokat adjon, hanem az, hogy előkészítse a terepet mindazoknak a kiadós tanácsoknak, amelyeket a bejegyzésed tartalmazni fog.

Hogyan írjunk bevezetőt? Bónusz tipp

Amikor bevezetőt írsz, próbálj meg két teljesen különböző változatot megfogalmazni, amelyeket különböző szemszögből közelítesz meg, és különböző érzelmeket váltanak ki.

Így rávilágíthatsz azokra a technikákra és érzelmekre, amelyek a legjobban működnek mind a közönséged, mind a bejegyzésed tartalma szempontjából.

A szerkesztő megjegyzése:

Egy óvatosságra intő szó:

Nem számít, milyen ékesszólóak a szavaid, és nem számít, milyen erőteljesen indítasz, ha a bevezetőd nem elégíti ki a keresési szándékot. Ebben az esetben az olvasók a “vissza” gombra fognak kattintani, és soha többé nem térnek vissza.

Mi a keresési szándék? A Google-keresés mögött álló cél. Ha valaki arra keres rá a Google-ban, hogy “hogyan fogyjak le”, akkor olyan találatokat vár, amelyek segítenek neki a fogyásban. Ha rákattint egy olyan címre, hogy “7 egyszerű tipp a gyors fogyáshoz”, és a bejegyzés egy mulatságos Nicolas Cage-anekdotával kezdődik, akkor jó eséllyel távozik – és soha nem olvassa el a bejegyzés további részét, amely tele van fogyókúrás bölcsességekkel.

A keresési szándék a SEO (keresőoptimalizálás) nagy részét képezi. Amikor kulcsszókutatást végzünk, akkor az egyik első dolog, amit teszünk, hogy kitaláljuk a kulcsszó kifejezés szándékát. Ez alakítja a főcímünket, a meta leírást, a bevezetést, a szócikkek számát és még sok mást.

Hogyan írjunk blogot a fentiek alapján? Ha időt szánunk arra, hogy elemezzük a Google találatait, hogy tisztában legyünk azzal, miért írják be az emberek az adott keresést, amelyre a blogbejegyzést megcélozzuk, az jól eltöltött idő. Tehát találd ki a szándékot, majd győződj meg róla, hogy a bevezetőd megfelel ennek!

3. lépés Adj könnyen fogyasztható tanácsokat!

Ha ideig eljutottál a “Hogyan írjunk blogot?” útmutatóban, akkor nagyszerűen csinálod! Rávetted az olvasókat, hogy kattintsanak a főcímre, a bevezetővel lecsalogattad őket az oldalra, és most itt az ideje, hogy teljesítsd mindazt, amit ígértél.

Ha azt akarod, hogy az olvasók szeressenek téged, és várjanak minden jó blogbejegyzést, amit írsz, akkor túl fogod teljesíteni.

Ha azt akarod, hogy csak egy gyors pillantást vessenek rájuk, és örökre eltűnjenek, akkor alulteljesítesz.

A választás a tiéd.

Használd az alábbi útmutatót, hogy értékes és könnyen fogyasztható tanácsokat adhass!

Tartalmi szabály #1. Alcímek hozzáadása

Használj alcímeket, mert az olvasók folyamatosan szkennelnek. Nincs más választásuk. Óriási mennyiségű tartalom áll rendelkezésükre, és nem mindegyik jó.

Így hát szkennelnek (ahogyan Te is, biztos vagyok benne).

Az alcímek lehetőséget adnak arra, hogy bebizonyítsd az olvasóknak, hogy a tartalmad értéket képvisel. Hogy folyamatosan visszacsalogasd őket a bejegyzésedbe, amikor ösztönösen el akarnak menni.

A blogolás egy harc, emlékszel?

Tartsd szem előtt ezt a négy tippet, amikor az alcímeket megfogalmazod:

#1. Adj hozzá egy alcímet néhány bekezdésenként!

Szórj alcímeket a blogodba!

Miért? Mert ezek finoman végigvezetik az olvasókat azon az úton, amelyen a posztod halad, így az élményt egyértelműnek, könnyűnek és élvezetesnek érzik.

És soha ne felejtsd el, hogy a blogbejegyzéseid az olvasóid élményéről szólnak.

#2. Kerüld el a 3 alcím hibát, ami miatt az olvasók elmennek

Az alcímeknek ugyanaz a funkciójuk, mint a főcímeknek; kíváncsivá kell tenniük az olvasókat, hogy tovább olvassák. Ezért hasonló szabályokat kell követned a megfogalmazásuk során, és el kell kerülnöd a következő gyakori baklövéseket:

Az egyszerű alcím:  Amennyiben ismétlődik, soha ne untasd az olvasóidat. Kezeld az alcímeket mini-címekként, és győződj meg róla, hogy kíváncsiságot ébresztenek.

A Spoiler alcím: Ne árulj el túl sokat az alcímben! Ha így teszel, az olvasók nem fognak késztetést érezni arra, hogy elolvassák a szöveg többi részét.

A rejtélyes alcím: Ne próbálj meg túl okos lenni! Az olvasók nem szeretik a találgatásokat. A kíváncsiság növelése soha nem mehet az érthetőség rovására!

Példa:

Tegyük fel, hogy az alvás szorongási szintre gyakorolt hatásáról írsz egy bejegyzést, és a következő alcímeket tartalmazza:

  • Az alvás fontossága
  • A stabil alvási rutin kialakítása csökkenti a szorongást
  • Utasítsd vissza a csokit és aludj többet

Látod, hogy az első alcím túlságosan egyszerű, a második túl sokat elárul, a harmadik pedig, nos, valószínűleg semmi értelme nem volt, igaz?

Az alábbi alcímek jobban megragadnák az olvasókat:

  • A legegyszerűbb módja a napi szorongás csökkentésének
  • Hogyan győzzük le a szorongást gyógyszeres kezelés nélkül?
  • Az egyetlen dolog, amit el kell kerülnöd, hogy jobban aludj

#3. Hasonlítsd össze az egyes alcímeket a főcímeddel

Minden alcímnek egyértelműen meg kell adnia a posztod általános főcímét.

Ismétlem, ha az alcímeket boxutcának tekinted, mindegyiknek a végső célhoz kell vezetnie – ahhoz, amit a főcímed ígért.

Ha az alcímek letérnek az útról, és eltávolodnak ettől a céltól, az olvasók elveszettnek és zavarodottnak érzik magukat.

Ebben az esetben vagy az alcímeket kell megváltoztatni, vagy a főcímet kell újragondolni.

Példa:

Tegyük fel, hogy egy “Hogyan hallgattasd el a legbelsőbb kritikusodat?” című blogbejegyzést írsz, és a következő alcímeket teszed bele:

  • Figyeld meg a gondolataidat!
  • Bizonyítsd be, hogy tévedsz!
  • Tedd fel magadnak ezt az erőteljes kérdést!
  • Bátran hagyd ott a napi munkádat!

A negyedik alcím hirtelen témaváltása megdöbbentő. Nem teljesíti az általános főcímet, amelynek semmi köze a napi munkádhoz.

Talán végig az volt a szándékod, hogy a bejegyzés arról szóljon, hogy ne hagyd, hogy a kétségek megállítsanak abban, hogy kövesd az álmaidat és kilépj a napi munkádból, de az alcímeket fürkésző olvasók ezt nem fogják megérteni.

Egyszerűen összezavarodnak.

#4. Kövess egy formátumot!

Ha különböző “módokat”, “lépéseket”, “módszereket”, “jeleket” stb. sorolsz fel annak eléréséhez, amit a poszt fejléce ígér, tartsd következetesnek a formátumot.

Ha nem így teszel, a poszt kidolgozatlannak hat. A bloggerek ezt állandóan figyelmen kívül hagyják, de könnyen orvosolható, ha egyszer tisztában vagy vele.

Példa:

Mondjuk, hogy a poszt címe “12 módja az álmatlanság gyógyításának”, és mind a 12 módnak van egy-egy alcíme. Azt szeretnéd, ha ezek az alcímek egységes formátumot követnének.

Tegyük fel, hogy az első néhány alcím a következőképpen hangzik:

  • Gyakorolj minden reggel
  • Kerüld a koffeint, mint a pestist
  • Minden nap ugyanabban az időben ébredj fel.
  • Nincs jobb alvás indító az éjszakai meditációnál.

Az első három alcím egy cselekvés igével kezdődik, amely utasítja az olvasót, hogy mit tegyen. Ezek hossza is meglehetősen következetes. De aztán a negyedik alcím hirtelen megváltoztatja a formátumot, és megtöri az áramlást. Nem igével kezdődik, és sokkal hosszabb, mint a többi.

Ez a következetlenség meglehetősen ártalmatlannak tűnhet, de az olvasók számára zavaró.

Tartalmi szabály #2. Engedd szabadjára a váratlant

Lássuk be, az olvasók manapság infoholisták. Mindannyian azok vagyunk.

A régi, megfáradt tanácsok tehát nem fognak beválni. A blogodnak egyedinek, merésznek és szemet gyönyörködtetőnek kell lennie.

Az én tanácsom? Sorold fel a főbb pontokat, és nézd meg, hogy tudsz-e hozzáadni egy egyedi nézőpontot, tapasztalatot vagy csavart. Valamit, amire az olvasók nem számítanak.

Hogyan írjunk blogot úgy, hogy az merész legyen? Mit tudsz, amit a legtöbb ember nem? Hogyan tudsz új megvilágításba helyezni egy régi problémát? Milyen módszereket használsz, amelyekről mások nem tudnak?

Ne akard túlzásba vinni a dolgot, csak azért, hogy sokkoló értéket adj hozzá. A tanácsaidnak hitelesnek és valóban hasznosnak kell lenniük. De a régi tanácsok felhánytorgatása nem jelent kihívást íróként, és nem is világosítja fel a közönséget.

Állj elő váratlan dolgokkal az olvasók számára!

Példa:

De vajon hányan mondták, hogy buta vagy, vagy azt, hogy cseréld le a barátaidat?!

Ez egy kemény kérdés, amitől biztosan felkel az olvasó!

Tartalmi szabály #3. Kövess egy formulát

Észrevetted, hogy ez a poszt egy elég következetes formulát követ?

Minden egyes szakasz viszonylag hasonló hosszúságú. Minden alcím egy sémát követ. Minden szakasz egy példával zárul.

Minél több következetességet viszel a posztjaidba, annál jobb élményt nyújtasz az olvasónak.

Tegyük fel, hogy írsz egy listás bejegyzést, amely öt lépést tartalmaz valaminek az eléréséhez. Ha az első lépés 500 szó, a második és harmadik lépés 100 szó, a negyedik lépés 200 szó, az ötödik lépés pedig 400 szó, az hanyagnak tűnik. Mintha nem vetted volna a fáradtságot, hogy lektoráld, mielőtt megnyomod a publikálás gombot.

Az olvasóid a legjobbat érdemlik, és az ilyen apró részletek számítanak, mivel befolyásolják az élményük gördülékenységét.

Szeretnél még profibbá válni? Nézd meg minden egyes megírt rész elejét, közepét és végét, és állíts fel egy irányadó formulát. Talán minden szakaszt egy merész kijelentéssel vagy személyes élménnyel kezdesz. Aztán a közepén konkretizálod a tanácsaidat, majd minden részt egy egymondatos felhívással zársz.

Minél több formulát adsz hozzá a bejegyzéseidhez, annál könnyebb lesz megírni őket, és annál inkább tűnnek csiszolt műalkotásoknak.

Például, ha minden alcímhez hashtageket használsz, akkor az olvasók pontosan tudni fogják, hogy mire számíthatnak az egyes szakaszoktól, ami gördülékeny olvasási élményt nyújt.

Tartalmi szabály #4. Légy nagyvonalú!

Sok blogger aggódik amiatt, hogy túl sokat adnak ki a posztjaikban. Elvégre azt akarják, hogy az olvasók feliratkozzanak a fizetős coachingokra vagy a termékeikre.

Ezért visszafogják magukat, és alig-alig érintik a tanácsaik felszínét. Az igazat megvallva, ha nem vagy nagylelkű az olvasóiddal a bejegyzéseidben, nem fognak jó benyomást szerezni a fizetős termékeidről.

Ne tartsd vissza az olvasóidat! Adj nekik teljes körű megoldásokat és erőteljes tanácsokat! Nyűgözd le őket nagylelkűségeddel, és hűséges olvasók/ vásárlók maradnak.

Egy 1000 szavas blog cikkben is lenyűgözheted a közönséget a nagylelkűségeddel és az átgondoltságoddal.

Tartalmi szabály #5. Erősen kezdd és fejezd be!

Ahogy a bevezetésednek és a befejezésednek is meg kell ragadnia az olvasókat, úgy a posztod fő része is erősen kezdődjön és fejeződjön be.

Természetesen minden szakasznak nagyszerű tartalommal kell rendelkeznie, de ha öt módszert kínálsz valaminek az eléréséhez, az abszolút legjobb tippjeidet tartogasd az első és az ötödik módszernek. Az első módszer megragadja az olvasók figyelmét, az ötödik pedig teljesen elégedetten hagyja őket.

Másrészt, ha az egyes tippek értéke egymás után csökken, az olvasók úgy fogják érezni, hogy a posztod kifullad. És ezzel együtt az izgalmuk is el fog múlni.

Hagyd, hogy az olvasók feldobottan érezzék magukat, amikor befejezik a posztodat!

Hogyan írjunk blogot? – Bónusz tipp

Mielőtt megírnád a posztod főbb részeit, készíts egy vázlatot, hogy leszögezd a pontokat.

Minél világosabb és egyszerűbb a vázlatod, annál világosabb és meggyőzőbb lesz a bejegyzésed.

4. lépés. Zárj egy motiváló bummal!

Már majdnem a célegyenesben vagyunk! Itt az ideje, hogy a posztodat egy bummal zárd le.

Ez az a pont, ahol az olvasók mögé állsz. Mutasd meg nekik, hogy hiszel bennük.

Hitesd el velük, hogy el tudják érni a címben ígért célt (mert miután elolvasták a nagylelkű tanácsaidat, biztosan el tudják érni).

Kövesd ezeket a szabályokat, amikor a motiváló befejezésedet megalkotod:

1. szabály. Bíztató beszédet tartasz az olvasóknak

Motiváld az olvasóidat. Mutasd meg nekik, milyen messzire jutottak, mire képesek, és hogyan fog kinézni az életük, ha megvalósították a tanácsaidat.

Add meg nekik azt a lelkesítő beszédet, amelyre te is vágytál, amikor a posztod által bemutatott témával küzdöttél.

Adj nekik erőt azáltal, hogy növeled a velük szemben támasztott elvárásaidat. Nem olvashatják csak úgy el a posztodat, és nem tehetnek úgy, mintha meg sem történt volna – cselekedniük kell. Azonnal.

Hadd lássák, hogy nem számít, mit tapasztaltak, vagy milyen keményen küzdöttek, az ő idejük most jött el.

2. szabály. Kerüld az új információkat!

Egy gyakori hiba, amit sok blogger elkövet. Hirtelen új információkat vagy tippeket illesztenek be a következtetéseikbe.

Olyan ez, mintha egy lebilincselő film utolsó tíz percéig jutnánk. Tűkön ülve várod, hogy mi lesz a vége, és hirtelen egy új szereplő kerül a képbe. Mi a … ?!

Ez megrázó. Ne tedd ezt az olvasóiddal.

Hogyan írjunk végszót? Bónusz tipp

Amikor megírod a befejezést, képzeld magad az olvasóid helyébe.

Milyen lesz az életük, ha végrehajtják a bejegyzésedben szereplő tanácsokat? Hogyan fogják érezni magukat? Minél jobban bele tudsz helyezkedni az olvasóid nézőpontjába, annál jobban tudod őket cselekvésre ösztönözni.

A legtöbb blogger kevés energiát fektetnek a végszóba, hiszen nem mindenki olvassa el a bejegyzést egészen a végéig.

Hogyan jutalmazzuk meg tehát azt a keveset, aki elolvasta a teljes cikket és magába szívta a szavakat, amikbe a szívünket és a lelkünket öntöttük? Egy jól összeszedett végszóval.

Aki eljut a posztod végéig, az fel van vértezve. Bízik benned. Kedvel téged. Azt akarja, hogy elmondd neki, mit tegyen ezután.

Szóval mondd el nekik. Ne pazarold el ezt a lehetőséget.

5. lépés. Polírozd a posztodat, hogy simább legyen!

Éljen, megírtad a posztodat. Mi következik ezután? Tarts egy jól megérdemelt szünetet. Lépj le egy vagy több napra, hogy friss szemmel térhess vissza hozzá.

Ha készen állsz, itt az ideje a szerkesztésnek. Tudom, az embernek az jár a fejében, hogy még több munka vár rá! De a blogod szerkesztése elengedhetetlen. Ha nem nyújt zökkenőmentes olvasási élményt, az olvasód elveszíti a figyelmét, és elszáll.

Használd ezt az ellenőrző listát, amikor készen állsz a posztod szerkesztésére:

  • Vágj le minden felesleges szót, mondatot, bekezdést, történetet stb. Csak azt vedd bele, ami feltétlenül szükséges az üzeneted közvetítéséhez. Semmi többet.
  • Motiválj, ne oktass! Csípj meg minden olyan kijelentést, amely a leereszkedő professzor szerepére utal. Éreztesd az olvasókkal, hogy az ő oldalukon állsz, és elkötelezett vagy a sikerük iránt (mert az is).
  • Adj hozzá érzelmeket! Töltsd meg az írásaidat szenvedéllyel, energiával és lelkesedéssel. Ha unod a blog témádat, az olvasók is unatkozni fognak.
  • Legyen könnyed a szemnek. Bontsd szét a hosszú bekezdéseket (maximum 2-5 mondat a cél) és az egymásba folyó mondatokat.
  • Tisztázd a túlságosan bonyolult megfogalmazásokat. Ha nem tudod egyszerűen megfogalmazni, ne írd le. Gondolom nem akarod összezavarni az olvasókat.
  • Beszélj az ő nyelvükön. Adj hozzá példákat vagy metaforákat, hogy az összetett gondolatokat kézzelfoghatóbbnak és könnyebben emészthetőnek érezzék!
  • Ellenőrizd magadat! Távolíts el minden ellentmondásos állítást vagy ismétlődő gondolatot (hidd el, ott vannak).
  • Győződj meg róla, hogy minden mondat, bekezdés és szakasz előreviszi a bejegyzést a címben ígért cél felé (nincs mellékútvonal vagy visszalépés).
  • Legyen gördülékeny. Minden mondat és bekezdés zökkenőmentesen folyjon át a következőbe. Minden egyes mondat teljesen függjön az előtte és utána lévőktől, különben az átmeneteket szaggatottnak fogod érezni.
  • Kerüld az éles kanyarokat! Állíts be minden hirtelen témaváltást! Ezek megzavarják az olvasót.
  • Ne utánozz olyan stílusokat, amelyek nem természetesek számodra. Minél többet írsz, annál inkább megtalálod az autentikus írói hangodat.
  • Adj hozzá kiemeléseket! Használj félkövér és dőlt betűket, hogy hangsúlyt adj a szövegnek, ahol szükséges (de csak takarékosan).
  • Használjon felsoroláspontokat az egymáshoz kapcsolódó témaötletek csoportosítására és emészthetőbbé tételére.
  • Légy határozott! Kerüld az olyan szavakat, mint a “talán”, “lehet”, “esetleg”, amikor tanácsot adsz.
  • Légy következetes! Ügyelj arra, hogy egy lista minden pontja ugyanabba a kategóriába tartozzon; a lépések listája csak lépéseket soroljon fel, a dolgok listája pedig csak dolgokat soroljon fel stb.
  • Ne légy lusta! Győződj meg róla, hogy minden szükséges információ magában a bejegyzésben szerepel. (A külső hivatkozások csak kiegészítő információkat nyújtsanak. Az olvasónak nem szabad, hogy egy linkre kelljen kattintania ahhoz, hogy megértse a posztodat).
  • Érezd a ritmust! Figyelj az egyes szakaszok tempójára és ritmusára. Gyorsítsd fel a dolgokat, vagy adj egy kis lendületet ropogós, rövid mondatokkal. Lassítsd le a dolgokat hosszabb magyarázatokkal! A jó írás mindkettőt használja.
  • Javíts ki minden gépelési, helyesírási vagy nyelvtani hibát!

Összefoglalva légy hiteles, őszinte, és eredeti!

Poszt megosztása