Hogyan lesz kevésbé fájdalmas a bevezető szöveg megírása?

Csak egy esélyed van arra, hogy egy felejthetetlen első benyomást kelts a weboldaladon vagy blogodon, így olyan bevezető szövegre van szükséged, amely kiemelkedik a többi közül. De mit sugalljon? Hogyan mondd el? Hosszú legyen? Rövid legyen? Vicces legyen? Vagy inkább komoly? Sokunk számára a nagyszerű bevezető szöveggel kapcsolatos stressz egyenlő a hosszú órákon át tartó monitorra bambulással. Nem akar jönni az a bizonyos szikra. Ismerős?

Tartalomjegyzék

Ezt minden író – amatőr vagy profi, feltörekvő vagy tapasztalt – ismeri és retteg tőle. És úgy tűnik, hogy a legjobban akkor gyötör bennünket, amikor egy bevezető szöveget próbálunk írni.

A következő a helyzet: a bevezető szöveg meghatározza az egész cikket. Meghatározza a hangnemet, így a látogatók tudják, mire számíthatnak. A bevezető szövegnek nem kell hosszúnak vagy bonyolultnak lennie. Sőt, a legtöbb ember inkább azt szereti, ha elég rövidek, és tömörek. Nem is kell annyira bonyolultnak lenniük.

Vegyük sorra, hogyan is írjunk olyan bevezető szöveget, ami rövid, hatékony és viszonylag „fájdalommentes”. Ha pedig valaha is gondot okozna a bevezető szöveg megírása, térj vissza ide, és olvasd el újra ezt a formulát, hogy kimozdulj az írás rutinjából!

Hogyan írj bevezető szöveget?

Ha olyan bevezető szöveget írsz, amely megragadja a közönségedet, az segíthet abban, hogy a weboldalad forgalma (és végső soron a vállalkozásod) jobban növekedjen, de legalább ilyen fontos, hogy jól csináld. Íme, hogyan írj jó bevezető szöveget három egyszerű lépésben!

A bevezető szöveg megírásához tartsd szem előtt, hogy mit kell elérned. A fő cél itt az, hogy bevonzd az olvasót – aki legtöbbször viszonylag idegen -, és tömören tudasd vele, miről szól a cikk. Általában ez három fő összetevőből áll:

  1. lépés) Ragadd meg az olvasó figyelmét! Ez minden írás esetében másképp néz ki, de az alábbiakban adok néhány javaslatot.
  2. lépés) Mutasd be a bejegyzés létjogosultságának okát!
  3. lépés) Magyarázd el, hogyan segít a poszt megoldani azt a problémát, ami miatt az olvasó eljutott hozzád!

A következőkben vizsgáljuk meg részletesebben is az egyes pontokat!

Bevezető szöveg írása

1. Ragadd meg az olvasó figyelmét!

Van néhány módja annak, hogy már az elején megragadd az olvasód figyelmét. Lehetsz empatikus (“Nem utálod, amikor…?”), vagy elmesélhetsz egy történetet, így az olvasó azonnal érzelmi rezonanciát érez a cikkel kapcsolatban. Mondhatsz egy viccet (“Haha! Ez vicces. Olvassunk még többet ebből.”). Sokkolhatod az olvasót egy őrült ténnyel vagy statisztikával (“Hűha. Ez őrület. Többet kell tudnom!”).

Ennél a bevezető szövegnél az “empatikus” utat választottam.

Példa arra, hogyan kell megragadni az olvasó figyelmét egy bevezető szöveg bekezdésben:

Az írás nem egyszerű feladat. Üres képernyők és magányos kurzorok – a legrosszabb kombináció. Ki ért velem egyet?

2. Mutasd be a bejegyzés létjogosultságának okát!

A posztodnak kell, hogy legyen célja. Ennek a posztnak a célja, hogy egy konkrét problémával foglalkozzon – az intrók írásának fájdalmaival. De meg kell tennünk, és ebben rejlik a megközelítés valami fontos dologhoz: a bevezető szövegek írásának megkönnyítéséhez.

Attól, hogy te tudod a posztod célját, még nem jelenti azt, hogy az olvasó is tudja – legalábbis még nem. A te feladatod, hogy megerősítsd a posztod fontosságát, és okot adj a közönségednek arra, hogy tovább olvasson.

3. Magyarázd el, hogyan segít a poszt a probléma megoldásában!

Most, hogy az olvasó elé került egy olyan probléma, amellyel azonosulni tud – és nyilvánvalóan megoldást akar -, itt az ideje, hogy a közönség tudassa, mit fog nyújtani a poszt, méghozzá gyorsan.

Más szóval, a bevezető szövegnek meg kell határoznia az elvárásokat. Vegyük például ezt a bejegyzést. Nem szeretném, ha az olvasó belevetné magát, és egy listát várna arról, hogy miért fontos a bevezető szöveg. Azt akarom, hogy azt várja, hogy arról olvasson, mitől lesz jó egy bevezető szöveg.

De ha ezt nem tisztáztam volna a bevezető szövegben, akkor talán az előbbire számított volna. Végül is, legyünk őszinték – átfutottad vagy elfelejtetted már a bejegyzés címét? Semmi baj. Ezért mondjuk el az olvasónak, hogy pontosan mit fog nyújtani a poszt, és miért válik hasznossá a számára.

Természetesen más érvényes módjai is vannak a marketingtartalmak bevezető szövegeinek – ne érezd szükségét, hogy minden egyes tartalomnál ezt a formulát kell követned, hiszen egyesek lazábbak, mint mások. De ez az útmutató segíthet egy szilárd keretet nyújtani, amelyet követhetsz, ha még csak most kezdted el, vagy ha csak egy olyan nap van, amikor nem jönnek a szavak.

Mitől lesz jó egy jó bevezető szöveg?

Bár a formátum alapvető fontosságú a látogatók figyelmének következetes megragadásához, érdemes olyan stilisztikai kereteket is figyelembe venni, amelyek segíthetnek az elköteleződés fokozásában már az első pillanattól kezdve, hogy a felhasználók az oldaladra érkeznek. Ezek közé tartoznak a következők:

1. A Meggyőző történet mindig segít

A nagyszerű történetekkel könyveket lehet eladni – és fantasztikus módja egy weboldal blogjának indítására is. A történetmesélés része az emberi élménynek, és ha a bevezető szöveget fel tudod dobni egy izgalmas történettel, a látogatók nagyobb valószínűséggel olvassák tovább az első bekezdésen túl.

Mi a kikötés? Ne árulj el mindent előre! Nemcsak az intrót kell rövidre fognod, hanem az a cél, hogy az emberek végigolvassák az egészet. Ehelyett kezdd egy nagyszerű felütéssel, ami valami érdekes dologról szól, ami történt – “Egyszer, amikor…”, “Minden akkor kezdődött, amikor…”.

2. Empátia kialakítása

Természetes hajlamunk van az empátiára is, különösen akkor, ha személyes szinten tudunk azonosulni azzal, amit valaki más mond.

Tegyük fel, hogy egy megtakarítási blogot vezetsz. Azzal, hogy a posztodat néhány saját, adóssággal kapcsolatos tapasztalatoddal kezded, illetve azzal, hogy ez hogyan hatott az életedre, empátiát keltesz a hasonló helyzetben lévőkben, és ezzel egyidejűleg nagyobb tekintélyt kölcsönözhetsz a blogodnak.

3. Közös fájdalompontok megállapítása

Nincs egyetemesen emberibb tulajdonság a panaszkodásnál. Tesszük ezt apró dolgok miatt – mint például az időjárás – és nagy dolgok miatt, mint a munkahelyi vagy az otthoni kihívások. Ez lehetőséget teremt a tartalomkészítők számára is: azonosulni tudnak az ismerős fájdalompontokkal.

Gondolj egy otthoni karbantartási és javítási blogra. Bemutathatnád a lakástulajdonosok által közösen nem kedvelt problémákat – például az eldugult ereszcsatornát vagy a hámló festéket -, gyorsan megvitathatnád velük, hogy miért olyan frusztráló ez, majd biztosíthatnád az olvasókat, hogy életképes megoldást tudsz ajánlani.

4. Emberi kapcsolatok kialakítása

Ha bármilyen típusú termék- vagy szolgáltatási weboldalt üzemeltetsz, számíts a látogatók természetes szkepticizmusára. Tudják, hogy el akarsz adni valamit, és természetesen védekeznek, különösen a túlzó vagy felesleges állításokkal szemben.

Itt érdemes megfontolni, hogy megnevezel esetleg egy vállalati hiányosságot – “nem mi vagyunk a legjobbak, de”, “nem tudjuk az összes választ” -, majd kiemelni, hogy mi különböztet meg a versenytársaktól. Ha jól csinálod, őszinteséggel lefegyverezheted a cinikus felhasználókat, emberi kapcsolatot teremthetsz velük, és arra ösztönözheted őket, hogy fontolják meg az ajánlatodat.

5. Tegyél fel érdekes kérdéseket!

A kérdésekkel sosem lehet hibázni – feltéve, hogy érdekesek. A “tudtad, hogy…” vagy “elgondolkodtál már azon, hogy miért…” kezdetű intrók nagyszerű kezdések, ha releváns információt tudsz megosztani.

Ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni- ha a blogod nem válaszol (vagy nem tud) a bevezető szövegben feltett kérdésre, válassz más megközelítést! Semmi sem frusztrálja jobban a látogatókat, mint felfedezni, hogy a blog bevezető szövege és a főoldal tartalma nem illeszkedik egymáshoz.

Poszt megosztása

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: email