Mit jelent a storytelling? Útmutató kezdőknek

Gondoltad volna, hogy a történetmesélés, mint módszer az egyik leghatékonyabb szövegírási technika? A storytelling ősi művészeti forma és az emberi kifejezés értékes formája. Mivel azonban a történet oly sok művészeti ágban alapvető fontosságú, a “történetmesélés” szót különbözőképpen értelmezik. Összességében a storytelling az az interaktív művészet, amely szavak és cselekvések segítségével tárja fel egy történet elemeit és képeit, miközben a hallgató fantáziáját ösztönzi. Szuperül használható különböző marketing kampányok esetében is.

A következőkben mindent megtudhatsz a storytelling technikájáról, módszertanáról, így belőled is olyan történetmesélő válhat, aki csak úgy vonzza az emberek figyelmét!

Tartalomjegyzék

Mi az a storytelling?

Egy szóval: művészet.

Nem folyamat, módszer vagy technika.

És – mint a művészet – kreativitást, látásmódot, készséget és gyakorlatot igényel. A storytelling nem olyasmi, amit egy tanfolyam után el lehet sajátítani. Ez egy próbálgatással és hibákkal járó folyamat, amely során elsajátítod, és kialakítod a saját stílusodat.

Sok munkának hangzik, igaz? Az is, és jogosan gondolod így, hiszen a storytelling a legsikeresebb marketingkampányok egyik legfontosabb elemévé vált. Ez különbözteti meg az aktív márkákat az egyszerű vállalkozásoktól és a hűséges fogyasztókat az egyszeri, beugró vásárlóktól.

Ez egyben az inbound marketing szíve is.

A storytelling egy hihetetlenül értékes eszköz, amelyet hozzáadhat az online marketing eszköztárához. A következő útmutató segít felfedezni és elsajátítani a storytellingt, hogy gyönyörű, meggyőző sztorikat tudj írni a potenciális közönségednek.

Fogd a tollad, és vágjunk bele!

Mi jelent a storytelling?

A storytelling a történetek elmeséléséről szól. Arról szól, hogy történeteket használunk arra, hogy bevonjuk a közönségünket, vagy hogy valamit érthetőbbé tegyünk. A fotók, képek és filmek természetesen nagyon sokat segítenek egy jó történet elmesélésében is. A storytelling segítségével akár saját digitális történetet is létrehozhatsz.

A történetek mindig is a kommunikáció egyik módjai voltak. Mielőtt az emberek megtanultak volna írni, történeteket meséltek egymásnak. A történeteket sokkal könnyebb megjegyezni, mint az egyszerű tényeket. A történetek emellett élvezetesek is; serkentik a képzeletet. Ezért mesélnek a szülők a gyerekeiknek, illetve ezért szeretünk filmeket nézni és könyveket olvasni.

Storytelling példa:

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy fiatal lány. Nyolc éves volt, és Panninak hívták. Panni hihetetlenül intelligens volt, mégis nehezen tanult meg fejből dolgokat. Bármennyire is próbálkozott, egyszerűen nem tudta megjegyezni a Naprendszer bolygóit. Egyszerűen nem akart megragadni a fejében. Egy nap a tanára mesélt neki egy történetet az összes bolygóról. Egy történetet arról, hogy a Nap magányos volt, és Merkúr volt az első barátja. Hogyan szeretett bele a Merkúr a Vénuszba, és hogyan lett féltékeny a Föld bolygó? Miután elmesélte neki a történetet, Panni képes volt megjegyezni az összes bolygót a megfelelő sorrendben. Hogy miért? A mesemondás varázsereje miatt. Panni emlékezett a történetre, és ezzel együtt emlékezett a bolygókra is. Ez a storytelling ereje!

Storytelling módszerek

A storytelling használata a blogbejegyzésedben – ha jól csinálod – még vonzóbbá teszi a cikkedet. A blogbejegyzésed olyanná válik, amit az emberek el akarnak majd olvasni. A történetek pedig növelik a közönséged figyelmét.

Ha megfelelő módon használod a történeteket, akkor azok segítenek abban, hogy világosabban közvetítsd az üzenetedet. A történetek segíthetnek abban, hogy érvelésedet bizonyítsd. Világossá teheti a fogyasztó számára azt, amit el szeretnél mondani. Bármilyen témával kapcsolatban segíthet a feldolgozásban. Lásd Panni példáját!

A legfontosabb, hogy az emberek emlékezni fognak a történetedre, és ezzel együtt emlékezni fognak a bejegyzésed üzenetére vagy akár a márkádra is. Ha jól használod a storytelling módszereket, akár cselekvésre is ösztönözheted az embereket. Talán arra inspirálod őket, hogy elkezdjenek történetmeséléssel foglalkozni a blogbejegyzéseikben és prezentációikban.

Storytelling eszközök, és folyamata

Tehát a storytelling művészet. A festők, szobrászok, rajzolók és fazekasok mind a saját kreatív folyamatukat követik művészetük létrehozásakor. Ez segít nekik abban, hogy tudják, hol kezdjék, hogyan fejlesszék víziójukat, és hogyan tökéletesítsék gyakorlatukat az idő múlásával. Ugyanez vonatkozik a storytellingre is… különösen a történeteket író vállalkozásokra.

Miért fontos ez a folyamat? Mert szervezetként vagy márkaként valószínűleg rengeteg tényt, számadatot és üzenetet kell átadnod egy rövid, tömör történetben. Honnan tudod, hogyan kezdj neki? Nos, kezdd az első lépéssel! Ezután tudni fogod, hogy merre menj (és hogyan juss el oda).

1. Ismerd meg a közönségedet!

Ki akarja hallani a történetedet? Kinek lesz a legerősebb reakciója? Ahhoz, hogy meggyőző történetet alkoss, meg kell értened az olvasóidat, és azt, hogy ki fog reagálni és cselekedni.

Mielőtt nekiállnál a munkának, végezz némi kutatást a célpiacodról, és határozd meg a vevői személyiség(ek)et (personákat). Ez a folyamat megismertet azzal, hogy kik olvashatják, nézhetik vagy hallgathatják a történeteidet. Ez egyben döntő irányt is ad a következő néhány lépéshez, amikor felépíted történeted alapját.

2. Határozd meg a fő üzenetedet!

Akár egyoldalas, akár húszoldalas, akár tízperces, akár hatvanperces a történeted, kell, hogy legyen egy központi üzenete. Mint egy ház alapját, ezt is meg kell határozni, mielőtt továbblépnél.

A történeted egy terméket akar eladni? Egy szolgáltatás magyarázata a cél vagy egy jó ügy mellé állnál? Mi a történeted lényege? Ennek meghatározásához próbáld meg hat-tíz szóban összefoglalni a történetedet. Ha erre nem vagy képes, akkor nincs meg a legfontosabb pontod, amiből elindulhatsz.

3. Döntsd el, hogy milyen történetet mesélsz!

Nem minden történet egyforma. Annak meghatározásához, hogy milyen történetet mesélsz, találd ki, mit szeretnéd, hogy a közönséged érezzen vagy reagáljon olvasás közben.

Ez segít meghatározni, hogyan alakítsd a történetet, és milyen célt kövess. Ha a célod az, hogy…

… cselekvésre ösztönözzön: a történetednek le kell írnia, hogyan hajtottak végre egy sikeres akciót a múltban, és el kell magyaráznod, hogy az olvasók hogyan tudnák végrehajtani ugyanezt a fajta változást. Kerüld a túlzott, eltúlzott részleteket vagy a témaváltásokat, hogy a közönséged a történet által ösztönzött cselekvésre vagy változásra összpontosíthasson.

… mesélj magadról:  mesélj olyan történetet, amelyben valódi, emberközeli küzdelmek, kudarcok és győzelmek jelennek meg. A mai fogyasztók értékelik és kötődnek az olyan márkákhoz, amelyek hitelesen marketingelnek, és ez alól a storytelling sem kivétel.

… közvetíts értékeket: mesélj egy olyan történetet, amely ismerős érzelmeket, karaktereket és helyzeteket érint, hogy az olvasók megértsék, hogyan alkalmazható a történet a saját életükre. Ez különösen fontos, amikor olyan értékekről beszélünk, amelyekkel egyesek nem biztos, hogy egyetértenek vagy nem értik.

… közösség vagy együttműködés elősegítése: mesélj olyan történetet, amely arra készteti az olvasókat, hogy megvitassák és megosszák a történetet másokkal. Használj olyan helyzetet vagy élményt, amellyel mások is azonosulni tudnak, és azt mondhatják: “Én is!”. Tartsd semlegesen a helyzeteket és a szereplőket, hogy az olvasók legszélesebb körét tudd bevonzani!

… tudást adj át vagy oktass: mesélj olyan történetet, amelyben egy próba és hiba tapasztalatát mutatod be, hogy az olvasók megismerhessenek egy problémát, és megtudhassák, hogyan találták meg és alkalmazták a megoldást. Beszélj más alternatív megoldásokról is.

4. Állítsd fel a cselekvésre való felhívást!

A célod és a call-to-action (CTA) hasonló, de a CTA megalapozza azt a cselekvést, amit szeretnél, hogy a közönséged az olvasás után megtegyen.

Pontosan mit szeretnél, mit tegyenek az olvasóid az olvasás után? Azt szeretnéd, hogy pénzt adományozzanak, feliratkozzanak egy hírlevélre, elvégezzenek egy tanfolyamot, vagy vásároljanak egy terméket? Vázold fel ezt is a céljaiddal együtt, hogy biztosítsd, hogy ezek összhangban vannak.

Például, ha a célod a közösség vagy az együttműködés elősegítése, a CTA-d lehet a következő: “Kattints a megosztás gombra!”.

5. Válaszd ki a történet médiumát!

A történeteknek sokféle formája lehet. Egyes történeteket elolvasnak, másokat megnéznek, másokat pedig meghallgatnak. A választott történet médiuma a történet típusától, valamint az erőforrásoktól, például az időtől és a pénztől függ.

Itt vannak a különböző módok, amelyekkel elmondhatod a történetedet.

Az írott történetet cikkek, blogbejegyzések vagy könyvek segítségével mesélik el. Ezek többnyire szövegből állnak, és tartalmazhatnak néhány képet is. Az írott történet messze a legmegfizethetőbb, legkönnyebben elérhető storytelling módszer, mivel csak egy ingyenes szövegszerkesztőre van szükséged.

A szóbeli történeteket személyesen mondják el, például egy prezentáció, egy bemutató vagy egy panelbeszélgetés keretében. A TED előadások szóbeli történeteknek számítanak. Az “élő”, szerkesztetlen jellegük miatt a szóbeli történetek általában több gyakorlatot és készséget igényelnek az üzenetek közvetítéséhez és az érzelmek kiváltásához.

Egy hangos történet „podcast” rögzítve van – ez különbözteti meg a szóbeli történettől. A hangos történetek általában podcast formájában készülnek, és a mai technológiával a hangos történetek készítése megfizethetőbb, mint valaha.

A digitális történetet különböző médiumokon keresztül mesélik el, például videón, animáción, interaktív történeteken, sőt, akár játékokon keresztül is. Ez a lehetőség messze a leghatékonyabb az érzelmileg rezonáló történetek, valamint az aktív, vizuális történetek esetében… ezért is a legdrágább. De ne bosszankodj: a videó minősége nem számít annyira, mint az erős üzenet közvetítése.

6. Írj!

Itt az ideje, hogy elkezdd megalkotni a történetedet.

Mivel a fő üzenet, a célközönség célja és a cselekvésre való felhívás már megvan, ez a lépés már csak arról szól, hogy részletekkel és kreativitással egészítsd ki a történetedet.

7. Oszd meg a történetedet!

Ne felejtsd el megosztani és népszerűsíteni a történetedet! Mint minden tartalom esetében, annak létrehozása csak a csata egyik fele – a megosztása a másik.

A választott médiumtól függően mindenképpen meg kell osztanod a történetedet a közösségi médiában. Emellett az írott történeteket népszerűsítheted a blogodon, vagy más kiadványoknál történő vendégposztolással. A digitális történetek megoszthatók a YouTube-on például. Bár a szóbeli történeteket a legjobb személyesen közvetíteni, fontold meg egy élő előadás rögzítését, hogy később megoszthasd!

Minél több helyen osztod meg történetedet, annál nagyobb elkötelezettségre számíthatsz a közönségedtől.

Storytelling források

A storytelling folyamatos próbálkozásokból áll, hiszen senki sem mond el egy történetet tökéletesen az első alkalommal. Olvasgass cikkeket, blogbejegyzéseket, vagy kövesd nyomon kedvenc íróid alkotásait, amelyekből inspirálódhatsz!

A történetmesélés művészet. Egy olyan folyamat, amelyet érdemes elsajátítani mind a vállalkozásod, mind az ügyfeleid miatt. A történetek összehozzák az embereket, és cselekvésre, valamint válaszadásra ösztönzik őket. Emellett a mai fogyasztó nem az alapján dönt a vásárlásról, hogy mit ad el, hanem inkább az alapján, hogy miért adja el azt. A történetmesélés segít abban, hogy kreatív, magával ragadó módon kommunikálja ezt a “miértet”.

Szeretnél egyedülálló történeteket vállalkozásodnak? Keress bizalommal elérhetőségeim egyikén!

Poszt megosztása

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: email