Weboldal szövegírás: 5 mód, hogyan írj vonzóbb szövegeket!

Egy profi weboldal szövegírás elsajátítása nem egyszerű feladat. Olyan webes szövegeket írni, amelyek eszméletlenül jól konvertálnak, sokkal nehezebb, mint amilyennek látszik. A weboldaladon található szöveg minden egyes sorának segítenie kell a látogatókat abban, hogy elérjenek vagy megtanuljanak valamit. 

A következő cikkben öt módszert mutatok arra, hogyan írhatsz még vonzóbb, meggyőzőbb weboldal szövegeket. Lássuk! Fontos, hogy ezek a tippek és technikák nem egy adott típusú weboldalra vonatkoznak, így akár e-kereskedelemmel foglalkozol, akár egy egyszerű weboldalad van – itt megtalálhatod azt, amit keresel.

Tartalomjegyzék

weboldal-szövegírás

1. Hangsúlyozd az előnyöket a funkciók helyett!

Az egyik leggyakoribb hiba, amit a cégek elkövetnek a weboldal szövegírás során, hogy túl sok időt töltenek azzal, hogy arról beszélnek, milyen nagyszerűek. Bár érthető, hogy ki akarod emelni a céged eredményeit, és azon aspektusait, amelyek nagyszerűvé teszik, de a látogatóid nem ezért jöttek a weboldaladra. Fontos, hogy az embereket nem a céged érdekli, csak az, hogy hogyan tudja megoldani a problémáikat! 

A termékek vagy szolgáltatások előnyeinek hangsúlyozása nem akadályozza meg, hogy a funkciókat megemlítsd – ez csak egyszerű prioritások kérdése. Mindenképpen tartalmazzon olyan szövegeket, amelyekben elmondod a látogatóknak, hogy milyen nagyszerűek a termékeid, de ne tedd ezt annak a rovására, hogy világosan és tömören elmagyarázod, hogy a termékeid vagy a szolgáltatásaid használata miért teszi jobbá a látogatók életét. 

A weboldal szövegírás során pontosan mutasd meg a látogatóknak, hogy a kínálatod hogyan teszi jobbá az életüket! Ha többet is szeretnél megtudni arról, hogyan írhatsz vonzó weboldal szövegeket, akkor érdemes ezt a cikket is elolvasnod!

2. Használd az ügyfél hangját!

A hangnem és a stílus döntő fontosságú a weboldal szövegek esetében, mivel ezek határozzák meg a márka hangját több csatornán keresztül. Azonban amilyen fontos lehet a stílus és a hangnem a szerkesztői következetesség megteremtésében és fenntartásában, egy lépéssel tovább is mehetsz, hogy a “vásárló hangjaként” ismert szöveggel meggyőző módon érd el a leendő ügyfeleidet.

Mi az ügyfél hangja? Az ügyfél hangja a piackutatásban egy általánosan használt technika, amely “az ügyfelek (és a potenciális ügyfelek) igényeire és szükségleteire összpontosít, majd hierarchikus struktúrába rendezi őket, mielőtt rangsorolja őket a fontosság és a jelenlegi alternatívákkal való elégedettség szempontjából.

Egyszerűen fogalmazva, egy módszer arra, hogy az ügyfelek a saját nyelvükön írják le a termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal kapcsolatos tapasztalataikat és elvárásaikat.

Az ügyfeleid valódi nyelvezetére számos különböző módon találhatsz példákat a weboldal szövegírás alkalmával; például az ügyfél értékelések elolvasása és a felmérések elvégzése a két legjobb módja az adatgyűjtésnek, mivel ezeken keresztül az ügyfelek bőséges lehetőséget kapnak arra, hogy saját szavaikkal mondják el problémáikat.

Mielőtt létrehoznál egy profilt, hogy elkezdhessük megalkotni az ügyfél hangját, számos kulcsfontosságú pontot kell azonosítanod:

  • A problémákat, amelyek frusztrálják azokat az embereket, akik hasznot húzhatnának a termékeidből vagy szolgáltatásaidból.
  • Mit látnának szívesen potenciális megoldásként.
  • Az ügyfelek vágyai és elvárásai a hozzád hasonló vállalatokkal szemben.
  • Erőteljes vagy emlékezetes idézetek a tényleges felhasználói tapasztalatok alapján.
  • A közös fájdalompontok azonosításának az első dolgok között kell lennie, amelyeket az ügyfélkutatási adatokban keresel. Ez valószínűleg magában foglalja az iparágadban gyakori frusztrációkat; gondolj az automatizált ügyfélszolgálati segélyvonalakra, az átláthatatlan árképzési struktúrákra, vag a verseny hiányára.

Ezt követően meg kell határoznod azokat a dolgokat, amelyeket az ügyfeleid egy olyan vállalattól vagy szolgáltatótól elvárnak, mint a tied, mint például a valódi személytől származó, gyors ügyfélszolgálat, vagy az egyszerű, könnyen érthető árképzés.

Ha már rendelkezel ezekkel az adatokkal, írhatsz olyan szövegeket, amelyek fontossági sorrendben foglalkoznak ezekkel az elemekkel. A weboldaladon található összes információnak – a Rólunk oldaltól az egyes termékleírásokig – a piackutatás során azonosított dimenziók valamelyikével kell foglalkoznia. Ez azt jelenti, hogy bárhol is legyen a felhasználó a weboldaladon (vagy a hagyományos marketing tölcséren belül), a szövegek olyasmiről szólnak, amit a leendő felhasználók prioritásként azonosítottak számukra.

Azzal, hogy megmutatod a látogatóknak, hogy beszéled a nyelvüket, az ő szintjükön vagy, és megérted a problémáikat, javíthatsz a weboldal szövegeiden!

3. Végezz ügyfélfelméréseket a márkaértékek meghatározásához!

Manapság sok vállalat határozottan felugrott a “vállalati értékek” szekerére, hogy megpróbálja magához vonzani a legjobb tehetségeket. A márkaértékek azonban nem csak azok, amiket mondasz – ugyanúgy melléktermékei annak, ahogyan az ügyfeleid és a közönséged látja a vállalkozásodat. Hogyan fedezheted fel, hogy az emberek milyen értékeket társítanak a márkádhoz? Vásárlói felmérésekkel!

Hasonlóan a piackutatáshoz, amelyet az ügyfél hangjának megalkotásához szükséges adatok gyűjtése érdekében végzett, a felmérések és a kérdőívek kiválóan alkalmasak arra, hogy megtudd, hogyan érzékelik az emberek a márkádat a márkaértékek tekintetében. Ahogyan gyakran jelentős szakadék van aközött, hogy a felhasználók szerintünk hogyan viselkednek, és hogy valójában hogyan viselkednek, néha hasonló szakadék lehet aközött is, hogy a márkaértékek, -amelyeket szerinted a céged példamutatóan képvisel-, a leendő ügyfeleid valójában hogyan látnak.

Ennek a folyamatnak a középpontjában a “márkajellemzők” fogalma áll. Ez azokra a tulajdonságokra utal, amelyeket az emberek a márkádhoz társítanak. Például a jótékonyság és a jótékonykodás az etikus marketinget felkaroló vállalatok, például a TOMS cipők márkajellemzője. Hasonlóképpen, a csillogás és a bőség olyan márkajellemzők, amelyeket általában olyan márkákhoz társítanak, mint a Rolex vagy a Swarovski.

A Te weboldalad jól végzi a dolgát? Javíts az organikus eredményeiden, keresőoptimalizált szövegírással!

4. A/B tesztelés a magas értékű oldalakon

Senki sem ismeri nálad jobban az ügyfeleidet. Ahogyan a kampányaid kulcsfontosságú elemeit, például a céloldalakat is tesztelnéd (vagy tesztelned kellene), úgy a legnagyobb értékű oldalaidon is rendszeresen A/B-tesztelned kell a szövegeket. Ez a profitáló weboldal szövegírás kulcsa.

Persze nem minden szöveg egyforma. Mielőtt továbbmennénk, fontos megemlíteni, hogy még ha rendelkezel is a szükséges erőforrásokkal, valószínűleg felesleges A/B-tesztelned a weboldalad minden egyes szövegét – csak azokra az oldalakra kell összpontosítanod, amelyek valóban hozzák az eredményt. Lehet, hogy a termék áttekintő oldalának magas konverziós rátája van, de az is lehet, hogy a GYIK oldal a legerősebb. 

Bármelyik oldal is a legerősebb, ezeket az oldalakat kell tesztelned:

  • A címsor hossza
  • Rövid kontra hosszú szöveg
  • Nyelvi és/vagy szóhasználat (erőteljes szavak)
  • Nézőpontok (pl. első személy kontra harmadik személy)

Weboldal szövegírás A/B teszteléssel

Mivel azt szeretnéd kideríteni, hogy melyik szöveg teljesít jobban, olyan szövegeket kell tesztelned, amelyek valóban arra kérik a felhasználót, hogy tegyen valamit. Ez lehet egy útmutató letöltésére, egy ingyenes próbaverzióra való feliratkozásra, egy hírlevélre való feliratkozásra való felszólítás – valamilyen egyértelműen meghatározott cselekvésre való felhívás. Ha nem a valódi cselekvésre való felhívást tartalmazó, cselekvésre alkalmas szövegre összpontosítasz, nehezebb megállapítani, hogy melyik szöveg a hatékonyabb. Mivel azonban a legnagyobb értékű oldalaid valószínűleg már egy meghatározott konverziós útvonalhoz kapcsolódnak, ez nem jelenthet problémát, de érdemes észben tartani.

Az A-B tesztelés a feltételezések helyett adatokat ad arra vonatkozóan, hogy milyen szövegek hatnak igazán a potenciális ügyfelekre!

5. Mindig gondolj a szándékra, és írj a felhasználó szemszögéből!

A felhasználói szándék arra utal, hogy az adott személy mit szándékozik tenni, amikor eléri a weboldaladat. Néha ez a szándék egyértelműen meghatározott cselekvéshez vezet – például vásárláshoz -, máskor viszont nem.

Bár a felhasználók által megoldani kívánt problémák valószínűleg igen változatosak, csak néhány oka van annak, ha egy személy meglátogat egy weboldalt. Ezek az elsődleges keresési típusok – információs, navigációs és tranzakciós – valamelyikéhez igazodnak:

  • Többet megtudni a szolgáltatásaidról.
  • Többet megtudni a cégedről.
  • Termékek, ajánlatok, árak stb. összehasonlítása.
  • Vásárlás.

Nyilvánvaló, hogy lehetetlen minden felhasználói szándékot figyelembe venni a weboldal szövegednél, és semmiképpen sem szabad megpróbálnod. A felhasználói szándék figyelembevételének azonban a weboldal szövegek minden aspektusát befolyásolnia kell.

Hogyan írjunk webes szövegeket a felhasználói szándékot szem előtt tartva?

A legfontosabb, hogy a weboldal szövegírás során már a kezdetektől fogva figyelembe vedd a felhasználói szándékot!

Képzeld magad a leendő ügyfeleid helyébe, és tegyél fel kérdéseket a szövegeddel kapcsolatban:

  • Azonnal nyilvánvaló-e, hogy mit árulsz vagy mivel foglalkozik a céged?
  • A webszövegek előnyökre irányulnak, és ezek az előnyök egyértelműek?
  • Feltételez-e a weboldal előzetes iparági ismereteket a látogató részéről? Szükséges-e ez az ismeret az oldal megértéséhez és a navigáláshoz?
  • A weboldalad navigációja lehetővé teszi-e, hogy a különböző típusú felhasználók a tölcsér különböző szakaszaiban gyorsan és könnyen elérjék a szükséges információkat?

A felhasználó szemszögéből írni egy kicsit könnyebb, mint a felhasználói szándékot előre megoldani. Bármikor, amikor bármilyen szöveget írsz, kérdezd meg magadtól, hogy a szöveged követi-e a szabályokat? A szöveg minden egyes mondata felfed-e valamilyen hasznos információt a termékeidről vagy szolgáltatásaidról, vagy előmozdítja-e a látogatók megértését arról, hogy mivel foglalkozol?

Sokan tévesen azt feltételezik, hogy a felhasználói szándékra vagy az előnyökre összpontosító szövegek azt jelentik, hogy nincs hely arra, hogy a vállalatuk eredményeiről beszéljenek. Ez egyáltalán nem igaz – csak meg kell fontolnod, hogy hol és mikor beszélj ezekről az eredményekről.

Ha például még soha nem hallottál egy vállalatról, és nem ismered az árujukat, valószínűleg nem érdekel, hogy az a vállalat milyen nagyszerű hely, vagy hogy hány díjat nyert – ezek az információk egyike sem ad választ a kérdéseidre, vagy nem segít a problémáid megoldásában.

Ha azonban már végeztél némi kutatást a vállalatról, kedveled a termékeit, és el tudod képzelni, hogy a vállalat majd “jobbá teszi az életedet” , akkor lényegében a klasszikus értékesítési tölcsér “megfontolás” szakaszában vagy.

Minden arra vezethető vissza, hogy a felhasználóra és arra kell gondolni, hogy mit akar, nem pedig arra, hogy Te mit akarsz. Ez az örökérvényű szabály a weboldal szövegírás alapját képezi.

Azzal, hogy azt adod a látogatóidnak, amit látni akarnak, növeled az elégedettségüket, és arra ösztönzöd őket, hogy maradjanak!

Remélem sikerült egy-két olyan módszert megosztanom veled, amivel könnyebben veszed az akadályokat, ami a weboldal szövegeket illeti. Ha mégis elakadtál, akkor keress bizalommal el

Poszt megosztása